Tuesday 19 November 2013

MEMBONGKAR KESESATAN SYIAH SIRI 7

Kesesatan Dari Sudut Aqidah

Ajaran dan fahaman Syiah adalah bercanggah dan menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar. Fahaman dan ajaran ini perlu disekat keseluruhannya dari berkembang di Malaysia. Antara penyelewengannya dari sudut aqidah ialah:

Pertama: Khalifah / Imam diwasiatkan secara Nas bukan secara lantikan.

Syiah mempercayai imam-imam telah ditentukan oleh Allah melalui lisan RasulNya secara Nas bukan lantikan. Syiah beriktiqad bahawa perlantikan imam-imam sama seperti perlantikan Nabi, ia tidak berlaku melainkan dengan Nas daripada Allah SWT atau lisan Rasul atau lisan imam yang telah dilantik secara Nas apabila ia hendak menentukan imam selepasnya.

Hukum Imamah bagi Syiah sama seperti hukum perlantikan Nabi, tidak ada perbezaan. Orang ramai tidak mempunyai hak penentuan, pencalonan dan pemilihan kerana telah ada orang yang telah dilantik secara Nas, dan orang yang telah dilantik secara Nas itu mempunyai persediaan yang cukup untuk menanggung bebanan Imam dan memimpin masyarakat.

Syiah mempercayai bahawa Nabi s.a.w. telah menentukan khalifahnya dan imam di muka bumi ini selepasnya. Lalu baginda menentukan sepupunya Ali bin Abu Talib sebagai Amirul Mukmin pemegang amanah terhadap wahyu dan imam kepada semua makhluk di beberapa tempat. Baginda telah melantiknya dan mengambil baiah kepadanya untuk memerintah orang-orang Islam pada hari Ghadir (Ghadir adalah sebuah tempat yang terletak 3 batu dari Juhfah), Selepas selesai mengerjakan haji terakhir, maka disitulah baginda bersabda: " Ketahuilah bahawa sesiapa yang aku telah menjadikannya ketua maka Ali lah yang menjadi ketuanya. Wahai Tuhan, lantiklah orang yang menjadikan Ali sebagai pemimpin dan musuhilah orang yang memusuhinya dan tolonglah orang yang menolongnya dan hinalah orang yang menghinanya. Berilah kebenaran kepada Ali di mana ia berada".

Maka Syiah mempercayai bahawa wasi Rasulullah saw  ialah Saidina Ali. Kemudian Saidina Ali mewasiatkannya pula kepada anaknya Hasan dan Hasan mewasiatkannya pula kepada Hussain sehinggalah kepada Imam Dua Belas AI-Mahdi AI-Muntazar (telah disebutkan dalam siri ke 4). (Rujukan: Kitab Aqaid al-Imamiah oleh ulama Syiah iaitu Syeikh Muhammad Redha al-Muzaffar, hal. 78:)

Antara dalil yang diguna pakai oleh Syiah dalam bab ini ialah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dari Jabir bin Samurah r.a...

عن جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ يَكُونُ اثْنَا عَشَرَ أَمِيرًا فَقَالَ كَلِمَةً لَمْ أَسْمَعْهَا فَقَالَ أَبِي إِنَّهُ قَالَ كُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْشٍ

“Daripada Jabir bin Samurah Katanya: Aku dengar Nabi saw bersabda: Islam akan berada dalam keadaan kuat sehinggalah kepada 12 orang Imam. Lalu Nabi menyebut sesuatu yang aku tidak dengar, lantas aku bertanya kepada ayahku tentang apa yang diucapkan Nabi. Ayahku menjawab: Nabi kata: 12 orang imam itu semuanya berketurunan Quraish”

Maka Syiah mengatakan bahawa Saidina Ali bin Abu Talib lah yang paling layak menjadi khalifah selepas wafatnya Rasulullah saw, kerana beliau telah ditentukan secara Nas dan 12 orang keturunannya selepasnya. Sedangkan Abu Bakar, Umar dan Osman ditentukan secara lantikan.

Note: Nantikan jawapan pencerahan Ahli Sunnah Wal Jamaah dalam bab ini pada siri ke 8 InsyaAllah

Shahril Azman Abd Halim Al-Hafiz
Ketua Penerangan Kws. Kuala Krau

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...