Friday 29 November 2013

MEMBONGKAR KESESATAN SYIAH SIRI 8

Jawapan Penyelewengan Aqidah Syiah Yang Pertama
(Khalifah atau Imam diwasiatkan secara Nas bukan secara lantikan)

Syiah menganggap bahawa Saidina Ali dan 12 keturunannya adalah Imam yang telah dinaskan oleh Rasulullah saw dan mengatakan bahawa Saidina Ali lah yang lebih layak menjadi khalifah selepas wafatnya Rasulullah saw kerana dia sudah dinaskan.

Bagi menjawab persoalan ini, maka saya kemukakan beberapa hujjah berdasarkan kepada nas-nas yang soheh seperti berikut:

Hujjah 1:

Tidak terdapat nas dari al-Quran atau Hadith-hadith sahih yang jelas maksudnya bahawa Saidina Ali itu telah dinaskan sebagai khalifah selepas wafat Rasulullah s.a.w. Ia hanyalah rekaan yang dicipta oleh Abdullah bin Saba` al-Yahudi.

Bahkan disana ada beberapa ATHAR   (آثار)  dari Saidina Ali r.a. sendiri yang menunjukkan tiada dalil yang qat`ie daripada Nabi saw atau al-Quran yang menaskan Saidina Ali r.a. sebagai Khalifah selepas wafatnya Rasulullah saw., antaranya:

عَنْ أَبِى الطُّفَيْلِ قَالَ سُئِلَ عَلِىٌّ أَخَصَّكُمْ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم بِشَىْءٍ فَقَالَ مَا خَصَّنَا رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم بِشَىْءٍ لَمْ يَعُمَّ بِهِ النَّاسَ كَافَّةً ...

Artinya: Daripada Abi at-Thufail katanya, Saidina Ali ditanya: Adakah Rasulullah saw pernah mengkhususkan sesuatu kepada kamu? Lalu Saidina Ali menjawab: Rasulullah saw tidak pernah mengkhususkan  kepada kami sesuatu yang belum diumumkan kepada manusia seluruhnya...(riwayat Muslim, an-Nasaie dan Ahmad) 

عَنْ عَلِىٍّ أَنَّهُ قَالَ يَوْمَ الْجَمَلِ إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم لَمْ يَعْهَدْ إِلَيْنَا عَهْداً نَأْخُذُ بِهِ فِى إِمَارَةٍ وَلَكِنَّهُ شَىْءٌ رَأَيْنَاهُ مِنْ قِبَلِ أَنْفُسِنَا ثُمَّ اسْتُخْلِفَ أَبُو بَكْرٍ رَحْمَةُ اللهِ عَلَى أَبِى بَكْرٍ فَأَقَامَ وَاسْتَقَامَ ثُمَّ اسْتُخْلِفَ عُمَرُ رَحْمَةُ اللهِ عَلَى عُمَرَ فَأَقَامَ وَاسْتَقَامَ حَتَّى ضَرَبَ الدِّينُ بِجِرَانِهِ.

Artinya: Sesungguhnya Saidina Ali r.a. pernah berkata pada hari peperangan Jamal (peperangan ini berlaku pada tahun 36 H di Basrah Iraq), katanya: Sesungguhnya Rasulullah saw tidak pernah mewasiatkan sesuatu yang boleh kita bersandarkan dengannya dalam perkara perlantikan pemimpin. Tetapi urusan perlantikan pemimpin berdasarkan pandangan kita sendiri. Maka berdasarkan pandanganlah, Abu Bakar as-Siddiq r.a. telah dilantik menjadi khalifah, semoga Allah merahmatinya. Lalu Abu Bakar r.a. melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah. Kemudian berdasarkan pandanganlah maka Umar r.a. pula dilantik menjadi khalifah, semoga Allah merahmatinya. Lalu Umar r.a. melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah sehingga agama menjadi kukuh. (riwayat Ahmad dan Baihaqi)

Oleh kerana itu, para sahabat telah bersetuju melantik Saidina Abu Bakar sebagai khalifah yang pertama sebaik sahaja wafat Rasulullah s.a.w. dan Saidina Ali sendiri pun telah berbai'ah dengan Saidina Abu Bakar.
Bai’ah kepada Abu Bakar  ra. berlaku selepas selesai mesyuarat di antara sahabat-sahabat besar di kalangan Muhajirin dan al-Ansor. Ini menunjukkan bahawa yang membuat pemilihan ialah mereka yang dimuliakan di kalangan para ulama dan para pemimpin. Inilah yang dinamakan sebagai ahlul halli wal `aqdi.

قال علي لما قبض النبي صلى الله عليه وسلم نظرنا في أمرنا فوجدنا النبي صلى الله عليه وسلم قد قدم أبا بكر في الصلاة فرضينا لدنيانا من رضي رسول الله صلى الله عليه وسلم لديننا فقدمنا أبا بكر

Artinya: Berkata Saidina Ali r.a.: Tatkala wafatnya Rasulullah saw, kami melihat dalam urusan perlantikan khalifah, lalu kami dapati Rasulullah saw pernah melantik Abu Bakar r.a. menjadi imam solat kami. Maka kami redho untuk urusan dunia kami kepada sesiapa yang diredhoi oleh Rasulullah saw untuk urusan agama kami, lalu kami melantik Abu Bakar sebagai khalifah. (Tobaqat ibnu Sa`ad, dikeluarkan oleh ibnu `Asakir, Tarikh al-Khulafa` Lis-Sayuthi dan disebut dalam masail imam Ahmad)

Maka berdasarkan kepada semua nas-nas ini menunjukkan dalil-dalil qat`ie bahawa Rasulullah saw tidak pernah menaskan atau mewasiatkan jawatan khalifah kepada sesiapapun di kalangan sahabatnya, samaada Abu Bakar r.a. atau Ali r.a. atau selain mereka berdua. Yang ada hanyalah ucapan dan perbuatannya yang mengisyaratkan seolah-olah dia mahukan Abu bakar r.a. sebagai khalifah selepasnya.

Sekian, semoga bermanfaat

Shahril Azman Abd. Halim Al-Hafiz
Ketua Penerangan Kawasan Kuala Krau

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...