Sunday 10 November 2013

MEMBONGKAR KESESATAN SYIAH SIRI 3

Sejarah Syiah...

Sejarah permulaan mazhab syiah ini boleh diringkaskan kepada dua pendapat yang menjelaskan kewujudan aliran syiah ini sehingga kini.

1) Pendapat pertama mengatakan ketika berlakunya perang Siffin diantara Ali r.a. dan Muawiyah r.a. Pandangan ini secara tidak langsung mengatakan bahawa pengikut Ali r.a beraliran syiah, manakala pengikut Muawiyah pula beraliran Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Namun demikian ia bukanlah begitu sebenarnya. Ijtihad yang dinyatakan bahawa pengikut Ali r.a. beraliran syiah didapati tidak benar dan Ahli Sunnah Wal Jamaah lebih cenderung kepada Ali r.a.

2) Pendapat kedua mengatakan kemunculan syiah setelah kematian Husain bin Ali r.a. ketika beliau keluar daripada pemerintahan Yazid bin Muawiyah atas panggilan penduduk Iraq di sana nanti. Namun, penyokong beliau di Iraq mengkhianatinya kerana takutkan pihak kerajaan menyerang mereka dan mereka membiarkan Husain dengan penyokongnya terkepung oleh tentera kerajaan dan menyebabkan beliau terbunuh di Karbala.

Akibat daripada tragedi pembunuhan itu, muncul sekelompok muslim menuntut agar pembunuhan tersebut dituntut bela. Ada pula sekelompok yang lain menghukum kelompok ini kafir kerana sudah terkeluar dari pemerintahan Bani Umayyah. Lalu berlakulah pergaduhan dan menyebabkan beberapa orang dari kalangan penyokong Husain terbunuh dan mereka digelar sebagai syiah.

Ini secara tidak langsung menjelaskan hubungan kuat antara syiah dan Husain r.a. berbanding Ali r.a. sendiri. Ini ternyata apabila para pengikut syiah seringkali menyambut 10 Muharram sebagai memperingati hari kematian Husain disambut dengan begitu semangat dan meriah, malangnya tidak pula mereka menyambut hari kematian Ali r.a.

Akibat dari peristiwa itu, wujud golongan yang menentang pemerintahan Umayyah dari segi politik sahaja, sedangkan aqidah dan mazhab fiqh mereka, masih tidak bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Mereka adalah pemimpin awal syiah yang masih berpegang dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Data 2012 bilangan pengikut Sunni dan Syiah di beberapa buah negara adalah seperti berikut:

1} Iran: 70 juta penduduk, Sunni 10% dan Syiah 89%
2} Arab Saudi: 26 juta penduduk, Sunni 89% dan Syiah 10%
3} Iraq: 25 juta penduduk, Sunni 32% dan Syiah 65%
4} Kuwait: 2.2 juta penduduk, Sunni 60% dan Syiah 25%
5} Bahrain: 678 ribu penduduk, Sunni 30% dan Syiah 70%
6} Yaman: 20 juta penduduk, Sunni 70% dan Syiah 30%
7} Azerbaijan: 7.8 juta penduduk, Sunni 29% dan Syiah 67%
8} Syria: 18 juta penduduk, Sunni 74% dan Syiah 16%
9} Lubnan: 3.7 juta penduduk, Sunni 23% dan Syiah 38%
10} Pakistan: 159 juta penduduk, Sunni 77% dan Syiah 20%
11} Turki 68.8 juta penduduk, Sunni 85% dan Syiah 13%
12} Afghanistan 28.5 juta penduduk, Sunni 84% dan Syiah 15%
13} Emiriah Arab Bersatu: 2.5 juta penduduk, Sunni 81% dan Syiah 15%

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...