Friday 12 September 2014

ADAKAH CUKAI GST MEMBEBANKAN RAKYAT?

Enam bulan dari sekarang, cukai GST akan dilaksanakan ke atas seluruh rakyat Malaysia. Maka apabila ia dilaksanakan, kerajaan akan mendapat pendapatan tambahan berganda ganda.

Jika cukai yg dilaksanakan sekarang, kerajaan hanya dapat mengaut laba hanya 14 bilion setahun lebih kurang. Sebaliknya dgn gst, kerajaan akan mengaut laba sebanyak 28 bilion ke atas setahun.

Dari satu sudut nampak macam bagus kerana ia menambah pendapatan negara, tetapi dari sudut yg lain ia akan membebankan rakyat terutama golongan terbanyak yang berpendapatan rendah.

Antara yg akan membebankan rakyat ialah kenaikan harga minyak pada tahun 2015 , jika ia naik maka akan berlaku kenaikan berantai yg sudah tentu akan membebankan rakyat.

Persoalannya, adakah kenaikan harga minyak RON95 2015 yg dikatakan akan  naik 13 sen, menjadikan  RM2.23 Seliter itu  berpunca dari cukai  GST 6%???

Sehingga kini belum ada hitam putih dari kerajaan secara rasmi mengatakan bahawa minyak petrol tidak dikenakan gst. Ini sudah pasti merisaukan jutaan rakyat marhaen yang sekali lagi berhadapan dengan situasi di mana mereka terpaksa ubah gaya hidup dan lanskap perbelanjaan harian dan bulanan mereka dek kerana kenaikan dan peningkatan kos perbelanjaan minyak mereka kelak.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...